h1

Julen är släkt!

03 december 2007

Likt tredje december 2005 så måste jag såklart infinna mig i att skriva en dikt om julafton. Denna tradition som jag gör varannat år måste såklart vandra vidare.
Tänk var tiden går snabbt.

Pappa börjar dagen med sin kaffekask.
Mormor spillde precis ut ett helt glas saft.
När är det min tid att njuta
och hur ska denna julen sluta?
Spelar ingen roll hur jag än försöker

Aldrig att man får någon rast
När jag alltid slutar framför en sopkvast
Jag vill också dricka vin,
sjunga sånger och bete mig som svin
Se den dimman jag aldrig besöker

De äldre dricker för att visa vad de kan
Medan barnen tävlar i att bryta arm
Lekarna byter snart plats med varandra,
och man letar någon att klandra
För man lever som man lär

Julefriden är inte längre lugn
Önskar att släkten vore mer tunn
Även om saften är sen länge torkad,
vet jag inte om jag kommer att orka
Undrar hur länge julen är här

Kommentera

